شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روابط نزدیک لندن و دوبلین این هفته با سفر تاریخی مایکل هیگینز به انگلیس بیش از پیش تقویت خواهد شد.

دانیل مولهال، سفیر جمهوری ایرلند در لندن، این سفر چهار روزه را که تقریبا 100 سال پس از استقلال ایرلند از انگلیس انجام می‌شود، یک «رویداد مهم» خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،مایکل هیگینز،رئیس‌جمهور ایرلند در مجلس عوام و مجلس اعیان سخنرانی و در دو ضیافت به میزبانی ملکه الیزابت دوم در خانه‌اش در کاخ ویندسور، شرکت خواهد کرد.

این سفر،مهر نهایی بر تحول اخیر روابط بین این دو کشور همسایه است که قرن‌ها تاریخ خونبار را تجربه کرده‌اند.

امضای «توافق‌نامه جمعه خوب» در سال 1998 که صلحی ناقص را در ایرلند شمالی برقرار کرد، دوره جدیدی از حسن‌نیت را به‌همراه آورد؛ دوره‌ای که به نخستین سفر ملکه انگلیس به جمهوری ایرلند در سال 2011 منجر شد.

دو سال پیش، این دو کشور بیانیه مشترکی با نگاه به دهه آینده منتشر و توافق کردند درخصوص رشد اقتصاد، درگیری‌ها در ایرلند شمالی و به‌عنوان شرکای یکدیگر در اتحادیه اروپا، همکاری کنند.

هم اکنون، نشست‌های سالانه بین مقامات دولتی بلندپایه لندن و دوبلین برگزار می‌شود و امسال، وزرای انگلیس و جمهوری ایرلند نخستین سفر تجاری مشترک خود را به سنگاپور انجام دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد پس از سفر ملکه الیزابت، «ما ناگهان موفق شدیم آزادانه‌تر درخصوص همه‌چیز با یکدیگر صحبت کنیم».

او با اعلام این‌که حساسیت‌های قدیمی «کنار گذاشته شد»، افزود این مسئله، ملموس بود.

از زمانی‌که هنری هشتم انگلیس نخستین بار در سال 1541 خود را پادشاه ایرلند اعلام کرد، روابط انگلیس-ایرلند پرتنش بوده‌است.

شورش‌ها علیه حاکمیت انگلیس در قرن‌های بعد به‌طور خشونت‌آمیز سرکوب شد و ساکنان عمدتا کاتولیک ایرلند مورد ستم اربابان پروتستان خود قرار گرفتند.

قحطی ویرانگر اواخر دهه 40 قرن نوزدهم میلادی که باعث مرگ حدود یک میلیون ایرلندی و مهاجرت یک میلیون نفر دیگر شد، در حافظه ایرلندی‌ها نقش بسته است.

این فاجعه به علت سیاست‌های اقتصادی دولت انگلیس، وخیم‌تر شد.پس از سه سال جنگ، ایرلند در سال 1922 در عمل استقلال خود را از انگلیس به‌دست آورد.

با این‌حال، این جزیره تجزیه شد و منطقه عمدتا پروتستان‌نشین شمال شرقی به نام ایرلند شمالی به عنوان بخشی از انگلیس باقی ماند.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،گروه انقلابی موسوم به «ارتش جمهوری‌خواه ایرلند» در تلاش برای متحدکردن ایرلند، برای چندین دهه فعالیت‌های تروریستی علیه انگلیس انجام داد و شبه‌نظامیان پروتستان نیز مرتکب جنایاتی شدند.

با این‌وجود، به رغم اختلافات سیاسی گذشته، فرهنگ‌های انگلیس و ایرلند همواره پیوند نزدیکی با یکدیگر داشته است و این دو کشور همچنین در دهه‌های گذشته، به شرکای تجاری اصلی یکدیگر تبدیل شده‌اند.

حدود 400 هزار ایرلندی همچنین میلیون‌ها ایرلندی تبار در انگلیس زندگی می‌کنند و تعداد مشابهی از انگلیسی‌ها نیز در جمهوری ایرلند اقامت دارند.

سفر هیگینز با هدف منعکس‌کردن این روابط و دیدار او با ایرلندی‌های مقیم انگلیس، برنامه‌ریزی شده‌است.

همچنین قرار است هیگینز از زادگاه ویلیام شکسپیر بازدید، در یک کنسرت با مضمون موسیقی ایرلندی در سالن رویال آلبرت هال شرکت و از یک اصطبل اسب بازدید کند.

مسابقات سوارکاری به ویژه مورد علاقه ملکه الیزابت و همچنین میلیون‌ها شهروند انگلیسی و ایرلندی است.

کد خبر 254682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز